retro: Quake II (Psone ver.)

070907quake_ii_logoQuake to legenda, jedna z najbardziej uznanych marek w historii elektronicznej rozrywki oraz seria przełomowa w skali całej branży. Jaka myśl przychodzi na temat konwersji drugiej części tego czołowego z filarów gier PC na konsolę? BUE! A co jeżeli developer dopracował oprawę, poprawił kampanię, doszlifował klimat oraz zremiksował muzykę?

fotoquakeiiKto nie zna serii – niech pozna, ale trzeba wam wiedzieć, że Quake II to było COŚ. Solidny FPP, zmaganie samotnego żołnierza z masą cyborgów-obcych, chory klimat mrocznej przyszłości, pomyślne bronie i całkowite odcięcie się od poprzednika sporo namieszały na monitorach graczy. Doszedł do tego niesamowity multiplayer oraz naprawdę dopracowane dodatki, które tylko podbudowały pozycję tej legendy. Jak miał pokazać czas, gra stała się też powszechnie dostępna i uwielbiana przez konsolowców zarówno poprzez oficjalne konwersje (na Psone, Nintendo 64 i…Xboxa 360) jak i niesamowite wyczyny sceny (Dreamcast i Nintendo DS.)

fotoquakeiijQuake II wydawało się grą, która nie ma prawa zaistnieć na konsoli tak słabej jak Psone. Ograniczona moc szaraka, ogólnie niedostosowanie ówczesnej generacji do gier FPP i problemy z napisaniem sensownego engine’a graficznego zdawały się grzebać tą konwersję od początku do końca. Jednak, jak się okazało oddanie jej w ręce zdolnego developera znacznie zmieniło poglądy graczy i prasy na pokłady mocy drzemiące w poczciwym szaraku. Hammerhead napisał nowy, doskonały silnik graficzny, przerobił poziomy tak, aby spokojnie wchodziły do pamięci szaraka dodając tu i ówdzie korytarz dla loadingu, dodał nowych wrogów i poprawił wiele szczegółów oryginału. Co więcej grafika wyglądała również lepiej niż w wersji Pctowej (oraz tej z Nintendo 64), nawet pomimo niższej rozdzielczości, a animacja trzymały stały i płynny pułap. Zmianie uległa również kolorystyka co znacznie wpłynęło na klimat pozycji, w moim mniemaniu jak najbardziej pozytywnie. Genialny i ciężki soundtrack składał się z kawałków znanych z oryginału oraz dodatków, podłożonych jednak sensowniej i mocniej niż w oryginale. Sterowanie rozwiązano za pomocą pełnego wykorzystania możliwości Dual Shocka, a nawet możliwości grania naraz za pomocą myszy i Duala w typowo Pctowym stylu.  Cały tryb single okazał się większy i lepszy od tego znanego nam z PC, co przyprawiało o dech w piersi zwolenników konsol, zaś solidnie wkurzało fanatycznych blacharzy.

Multiplayer. Nie oszukujmy się,  brak sieci w Psone nie mógł zostać zrekompensowany jakimiś 198379_76486_frontpółśrodkami. Autorzy nie mogli wyrzucić tak ważnego aspektu oryginału, przy tym trzeba było dać graczom choćby namiastkę zmagań w internecie. Postawiono na multiplayer na jednej konsoli oraz zabawę z linkowaniem konsol. Psone dostało zupełnie nowe mapy, świetne, ciasne i wymagające walki oraz możliwość pojedynkowania się do czterech graczy na jednej konsoli. Edycja Pctowa oferowała niesamowity i poważny multi przez sieć, Psone’owa dużo mniej profesjonalny, lecz zabawniejsze i lepszy na imprezy multi , w gronie rozwrzeszczanych znajomych, co oczywiście nie znaczyło że ta edycja nie wymagała skilla i znajomości map. Świetna gra, która w każdej ze swoich wersji przeszła do klasyki, na pierwszej konsoli Sony stając się topowym FPPem, nieśmiała odpowiedzią na tuzy gatunku jakie wówczas wytaczało Nintendo 64. Może nie posiadał rozbudowania i fabuły Perfect Dark, czy też setek broni z Turoka 2, jednak pokazywał że żaden gatunek nie jest zaniedbywany przez zdolne ekipy tworzące na dziecko Sony.

Wszystko w tej edycji jest warte sprawdzenia. Dopracowany do granic możliwości single i świetny multi. Nowe bajery, lepszy klimat i imprezowy charakter zespołowej zabawy. Prawdziwy fan Quake 2, nawet uprzedzony do konsol powinien zagrać w tą wersję. Pomimo lat polecam, ale pamiętajcie że wersja NTSC jest szybsza!

cook

Reklamy

2 uwagi do wpisu “retro: Quake II (Psone ver.)

  1. Ach, Quake 2… Na PSOne szarpałem z kumplem długo i namiętnie, PVP w tej grze jest świetne. Ale na PC po sieci albo chociaż LANie – cudeńko.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s