Rok 2008 a granie – Peace Grenade nagradza na wielkiej gali

gtyyy1

Początek nowego roku stanowi wyśmienitą okazję do podsumowań poprzedniego. Przeróżne serwisy tradycyjnie zestawiają ze sobą gry które ukazały się na przestrzeni ostatnich 12stu miesięcy i wyróżniają je w poszczególnych kategoriach. Granatierzy nie gęsi i swe nagrody też mają. Co prawda przyznajemy je pod innym kątem, ale i tak są równie cenne 😉

Century Child nagradza:

Najmilsze zaskoczenie: Electronic Arts

ea

EA praktycznie od zawsze kojarzone z corocznymi „fifami”,”enefesami”, „enejczelami” itp. zaczyna pokazywać pazur. Army of Two, Dead Space, Mirror’s Edge czy Left 4 Dead – każda z tych gier to tytuł z notą powyżej 8, zasługujący na uwagę i wreszcie pokazujący, że EA może, i umie wyjść poza schemat: „dobra, to mamy tą fifę 2008, dajmy na nią większy blur, bardziej zieloną trawę, jeszcze realniejsze mordy piłkarzy i dopiszmy wszędzie 2009 i wydajemy”. Good work.

Największa rewolucja: New Xbox Experience (X360)

xbox_experience_friends

Changes, changes… Obama wygrywa wybory, a my dostajemy kompletnie zmienionego dasha w XO. Możliwość instalacji gier na HDD, party-games, Avatary (odpowiedniki Mii-ludków z Wii), klarowniejsza segregacja gier… jest lepiej, i choć większość na takie posunięcie M$ kręciło nosem, uważając chociażby Avatary za sygnał, że Bill z ekipą otwierają się na casuali to i tak pewnie wyskoczą z pieniędzy na widok wirtualnego kostiumu Master-Chiefa dostępnego w sprzedaży.

Najbardziej niespodziewany zawód: Gears of War 2 (X360)

20081006_gears2

No tak, Gears of War będące już od premiery flagową pozycją na XO musiało doczekać się kontynuacji (wszak to trylogia). Druga część pojawiła się w Listopadzie 2008 roku, Cliff Bleszinski nie bez powodu zjechał pół Europy (w tym Polskę) by nakręcić konkretny hype na ten tytuł, choć nie był on potrzebny bo gra broniła się sama. Zapowiadany usprawniony Multiplayer podgrzewał i tak już gorąco atmosferę. Gdy Gearsy2 wylądowały w pierwszym tygodniu w ponad 2 milionach czytników zgłodniałych fanów, przyniosły nam znakomitą rozgrywkę w Singlu i… ogrom bug’ów w sieciowym Multi. Poprawki już są, owszem i w przeciągu paru następnych tygodni pewnie ów błędy zostaną całkowicie zniwelowane, jednak niesmak pozostał. A złotousty Rein ze swoją wypowiedzią na E3, jakoby skończyli już grę i zostały im kosmetyczne sprawy powinien zawisnąć nad przepaścią. EPIC FAIL, EPIC?!

Gra, którą rozpocząłbym przygodę mej kobiałki z konsolami: LittleBigPlanet (PS3)

lbp

Można ich nienawidzić z powodu ogromnego hype’u, czy wreszcie „wcalenietakiejrewolucji”, jaką mieli być. Jednak te małe worki mają to coś w sobie, co jest w stanie połączyć pokolenia. Na długie, długie godziny. Dzieci zachwycą się cukierkową oprawą i ogromem wydarzeń jednocześnie, kobiety zaś samym głównym bohaterem – przebieranie Sackgirl i tworzenie z niej swojej wirtualnej kalki jest pierwszym krokiem, by za miesiąc dziewczyna powiedziała do nas: „Ten Final Fantasy 7… masz je? Pokażesz? Bo podobno fajny”. I pamiętajcie, gra wstępna może sprowadzać się do… Sackboy’a. Również na literę S ;].

Najważniejszy exclusive: Metal Gear Solid 4: Guns of Patriots (PS3)

mgs4-4-lg

Solid Snake dla wielu jest jak ojciec – to z nim się wychowali, z nim przeżywali rozterki genialnie opowiedziane w poprzednich częściach. Hideo doczekał momentu, w którym w miarę sensownie i z przytupem mógł zakończyć tę epicką historię. Dostarczył true-next-genowego Metala, z którym ani Gears of War czy Fable, ani kolejna przygoda Mario czy Linka z konkurencyjnych konsol nie jest w stanie rywalizować w w/w kategorii. Najważniejszy nie tylko z perspektywy roku 2008, ale lat i ostatnich wydarzeń exclusive. O tym, jak bolesne są ich utraty w kolejnej kategorii.

Największa porażka: utrata Tekkena i Final Fantasy jako ex’ów na PS3

ff13

Stało się. W poprzednim roku Sony straciło prawa do exclusive’ów, jakimi były GTAIV i Assassin’s Creed, w tym natomiast M$ przekabaciło Namco i Square Enix. Chciałoby się rzec: „I Ty, Brutusie? […]”, jednocześnie polemizując, co było tego wynikiem, czy Sony miało tak do końca uwiązane ręce, ale nie ma to sensu. Fakt jest faktem, dla mnie – z perspektywy posiadacza obydwu systemów, korzystnym. Bo i wybór będzie, a i tytuły trafią do szerszego grona graczy (czyt. posiadaczy jedynie XO).

Najlepszy biust: Setsuka (Soul Calibur IV – X360, PS3)

setsuka

Choć dla wielu rozmiar ma znaczenie, Setsuka znalazła się w moim prywatnym rankingu dlatego, że została chyba najmniej „podpompowana” ze wszystkich przedstawicielek płci pięknej, czy to w SC, czy też w innych pozycjach, w których natrafiamy na damy. Naturalność jest w cenie, bardzo miło że uchowała się taka postać (tuż przed Faith z Mirror’s Edge).

Najlepsza gra na koniec żywota PS2: Shin Megami Tensei Persona 4

medium_2358300444_9a39d0abc7_o

Bardzo fajnie, że Sony z zdolnymi ekipami u boku postanowiło jak najdłużej wspierać wysłużoną Peesdwójkę. Pojawiły się równoczesne premiery tytułów next-genowych, porty, jak i serie będące zakorzenione z czarnulką – taką grą jest właśnie Persona 4. Znakomity eRPeG będący żywym wirtualnym dowodem na to, że PS2 to skarbnica setek tytułów wartych uwagi, szczególnie w tym gatunku.

Boromi nagradza:

Największa nadzieja: Heavy Rain (PS3)

heavy_rain

Powrót “wilka w owczej skórze”, największych kłamczuszków jakich widział świat przygodówek (oddajmy Peterowi Molyneux, co jego 😉 ) – studia Quantic Dream. Rok 2009 ma przynieść nam rewolucję i kolejny krok w kierunku urealnienia sloganu “interaktywny film”. Atutem HR ma być niezwykle mroczna fabuła w stylu filmów noir, ciężki i sugestywny klimat i niespotykana dotąd dowolność w prowadzeniu fabuły. Rok 2008 to rok, który w grach zostanie zapamiętany pod hasłem Heavy Rain. Historia o morderstwie: zrób to sam? Smells good!

Największy czyrak na dupie: Apollo Justice: Ace Attorney (NDS)

ace_attorney_apollo_justice_sx320_cr0000_pien-us-vendor-play-shuttle-offbottomleft043_

Strzał w stopę ze strony Capcomu. Zamiana charyzmatycznego Phoenixa na skrajnie cipkowatego Apollo i sympatycznej Mayi na irytująco infantylną Trucy sprawia że gra mierzi. Nawet jeżeli fabuła jako-taka jest naprawdę niezła, ja osobiście już na ten cyrk patrzeć nie mogę, nowi bohaterowie to coś, co przełknąć trudno. Nawet pomimo faktu, że cała reszta wciąż jest ciekawa i trzyma poziom.

Nagroda publiczności: Advance Wars: Days of Ruin (NDS)

advancewars_darkconflic_03

Nowe AW nie jest grą idealną. Co więcej, na płaszczyźnie rozbudowania pozostaje w tyle za poprzedniczkami. Graficznie dalej nie jest to szczyt możliwości DS-a. Wyróżnienie twórcom należy się za… odwagę. Panowie z Intelligent Systems porzucili sprawdzone, lubiane (bądź znienawidzone) uniwersum, budując całą grę zupełnie (no… prawie, mechanika to w większości stare, dobre AW) od zera. Pastelowa, jaskrawa kolorystyka poszła pod nóż, zastąpiła ją szarość sadzy i spełnienie snu o Końcu Świata. Takiego posunięcia nie można nie docenić.

Największy bubel: Dsi & PSP-3000

pspdsi

Kompletne nieporozumienie, niepokojący zwrot kierunku rozwoju w handheldach. Obie firmy pokazały, że mają w głębokim poważaniu klienta. Mówiąc prostym językiem – chamska próba wyłudzenia pieniędzy przy niewielkim wkładzie. PSP 3000 z kontrowersyjnym wyświetlaczem (paseczki…) i DSi z usuniętym slotem na gry GBA to jawna kpina z grania handheldowego. Jeszcze nigdy twórcy nie liczyli sobie tak wiele za tak niewiele.

Najlepszy RPG na handheldy: The World Ends With You (NDS)

twewy___sanae_hanekoma_by_sirjoshizzle

Kompletnie niedocenione dzieło S-E (które już zapowiedziało, że ze względu na dość znikome zainteresowanie, nie zrobią zeń “franczajsa”). Deesowy pionier w dziedzinie oprawy audio i systemu walki. Ciekawa wariacja na temat Matriksa, utrzymana w konwencji chilloutu i melanżu rozmaitych stylów. Ujmujący design i masa ciekawych rozwiązań, przez które ortodoksyjni jRPG-owcy palą na stosie kolejne egzemplarze tejże gry. Świeże spojrzenie na gatunek, które przy nadarzającej się sposobności, po prostu trzeba na sobie sprawdzić.

Żart roku: pecetowa konwersja GTA IV

gta4mmm

Nie ma najmniejszych wątpliwości, panowie z Rockstar mają niezgorsze poczucie humoru. Z drugiej strony, nie przystoi kopać w tak brutalny sposób poległej platformy, będącej w dodatku domem rodzinnym serii… Cóż, Nico wyraźnie wyprzedził epokę, przez co wielu graczom pozostało czekać na patche… albo dołożyć niemałą sumkę do upgrade’u hardware’u. Co by nie mówić – wraz z wypuszczeniem feralnego portu, hasłu GTA zaczął towarzyszyć jakiś tajemniczy niesmak…

Cascad nagradza:

Bohater z którym chętnie poszedłbym na piwo: Patapon (Patapon – PSP )

patapon

A nawet całe plemię tych roztańczonych wojowników bym zaprosił! Nie dość, że wiem że z komunikacją nie byłoby najmniejszego problemu ( „- PataPata?” „-PataPata!”), to jeszcze bez chwili namysłu ruszylibyśmy na parkiet wymachiwać kończynami aż do śniadania. Pozytywnym aspektem jest też to, że jakby co – takiej grupy nikt nie ruszy. Oryginalna i zabawna gra teoretycznie muzyczna stanowiąca znakomity psp’kowy excluesive. Barwy, design, śpiewy.

Bohaterka z którą chętnie poszedłbym na piwo: Elika (Prince of Persia – PC, X360, PS3)

1547445-prince-of-persia-elika

Magiczne dziewczyny mają w sobie to coś – nie dość, że są urodziwe to jeszcze w razie potrzeby wyciągają pomocną dłoń. Ubisoft Montreal pod koniec roku zafundował nam naprawdę niesamowitą, grową baśń. O ile samo założenia tej części Prince of Persia budzi kontrowersje, tak postać Eliki zwyczajnie wzbudza niesamowitą sympatię wśród grających. Uczuciowa, urokliwa, wrażliwa, to jest ta ‘nowa era’ której nadejście na obecnej generacji sprzętu tak hucznie zapowiadało wielu developerów. Wydarzenia z finału gry to potwierdzają.

Najlepsza gra na kibel: Proffesor Layton (NDS)

6a00e398244402883300e550565cc98833-800wi

Miłośnicy łamigłówek stali się szczególnie umiłowanym targetem developerów gier powstających na Nintendo DS. Miks pomysłowych zagadek, zgrabnie połączonych fabułą zaowocował sukcesem godnym uwagi – czyli jednak ludzie cenią jeszcze myślenie przy konsoli. Tym bardziej że możliwości ekranu dotykowego dają ogromne pole do popisu. Zagadki stawiane przed Profesorem Laytonem mimo iż nie raz potrafią zagiąć to jednak po uzyskaniu rozwiązania czuje się niesamowitą satysfakcję. Nie ma lepszego tytułu na ‘tron’ – jedyne miejsce w domu gdzie można się naprawdę skupić, tam wszelakie puzzle pękają duże prędzej niż gdziekolwiek indziej.

Gra z najfajniejszym mieczem: No More Heroes (Wii)

no-more-heroes-20070919060228186

Travis Touchdown na pewno jest postacią o której ciężko zapomnieć (tym mocniej liczę na konwersję NMH na inne systemy), ma swój fryz, wytarte jeansy, lanserskie okularki i świetlny miecz. A raczej Miecz, chory spadkobierca symbolu Gwiezdnych Wojen. Z tą znaczącą różnicą, że włada nim nie Jedi czy innym kosmiczny wykolejeniec a amerykański zawodowy zabójca – otaku głaszczący kotka. Travis to zaskakująca postać, ze swą nowoczesną Kataną staje się najlepszym zabójcą świata. Rzadko który oręż oferuje odbijanie piłki bejsbolowej.

Najlepsza stara-nowa gra Square-Enix: Chrono Trigger (NDS)

chrono_trigger-hii

Dwie niegdyś tak nowatorskie firmy po fuzji, która rozpaliła ogień oczekiwań, dziś dorzucają drewna do innego ogniska… ogniska zawodów. Naprzemienne męczenie marek Final Fantasy i Dragon Quest, wraz z pasmem remake’ów klasyków na konsole przenośne – tak obecnie wygląda polityka dawnych gigantów. Jednak w błocie też można znaleźć perłę co udowadnia Chrono Trigger na Nintendo DS. Legendarna pozycja, mająca już 13lat na karku, nie skalana próbą przeniesienia do 3d wciąż stanowi tytuł obowiązkowy dla fanów RPG. Seria Chrono to do dziś jedna z najbardziej wartościowych licencji jakie trzymają w łapach prezesi SE. CT mimo lat na karku z miejsca stał się jedną z najwyżej ocenianych i najlepszych gier na DSa. Trzeba znać.

Najlepsza gra z Ps2 na Wii: Ōkami

okami_final

Gra z przełomu roku 2006 i 2007 roku (zależy na którym kontynencie się mieszka) okazała się być jednym z największych killerów roku 2008 na Wii. A zatem Nintendo ma na swym systemie ‘obie Zeldy’. Wybitny miks rpg i gry akcji osadzony w japońskiej mitologii to czarująca pozycja zapewniająca nieprzyzwoicie wiele godzin świetnej zabawy. Cudowne ożywianie świata, korzystanie z magicznego pędzla i animacja bogini Amaterasu stanowią pomnik umiejętności nieistniejącego już Clover Studio. Mimo wszystko żal, że taki ‘staroć’ stanowi jeden z najsilniejszych punktów dla których można zakupić Wii. Z drugiej strony: nie ważne na jakim systemie i w którym roku – Okami jest wyjątkowe.

Powrót Roku: Fallout 3 (PC, X360, PS3)

fallout-3-pics-20080421102023213_640w

Legendarna PeCetowa saga, tworząca kanon cRPG długo czekała na swą kontynuację (druga część ukazała się w 1998 roku). Seria powróciła odwiedzając również konsole zyskując spore uznanie w branży. Oczywiście wielu ortodoksyjnych fanów narzekało na tego ‘postapokaliptycznego Obliviona’ jednak bądźmy szczerzy: tak dorosłej, skomplikowanej, rozbudowanej i długiej gry nie było od bardzo dawna. W obliczu trendów jakie wyznacza Nintendo, sukcesów sieciowych fpp’ów i masowego tworzenia produkcji na parę godzinek Betshesdzie należy się szacunek za to, że uczynili Fallouta 3 tym czym jest

I… po gali – następna za rok. Howgh

Reklamy

15 uwag do wpisu “Rok 2008 a granie – Peace Grenade nagradza na wielkiej gali

  1. Nie zgadzam się z tym, że New Xbox Experience jest jakąkolwiek rewolucją, bo nie jest – stanowi jedynie całkiem ok usprawnienia… Podobnie jest z nazywaniem Gears of War 2 porażką, bo mamy tutaj do czynienia z doskonałą kontynuacją. No i kwestia portu GTAIV na PC-ty – jeżeli już rzucacie mięsem, to liczę na konkretne zarzuty, bo seria pod względami technicznymi nigdy nie była doskonała i zawsze wymagała mocnego sprzetu o czym już na ogół nie pamietamy, gdyż wszyscy pod swoimi dachami mamy takie kompy, że wszystko sprzed tych paru lat śmiga nam na hi-detalach. Grałem na mocnym sprzęcie w ten tytuł i wszystko było OK. Od znajomych nie słyszałem nic złego pod adresem tego portu. To tylko krzyki jednostek w sieci wywołały ten szum… który mogą sobie wsadzić i zupgreatować sprzęt albo po prostu kupić konsole.

  2. Co do Apolla Justice: Nie zgodzę się. Nie jest AŻ taki zły xD Starzy bohaterowie muszą odejść w cień, pora na nowych :> Trzeba się z tym pogodzić i dać im szansę xD

    Chrono Trigger DS: Co tu dużo mówić, miażdży na równi z oryginałem.

    Proffesor Layton: Najlepsza gra na kibel – oj prawda xD Większość czasu jaki z nią spędziłem to właśnie królewskie siedzenie na tronie xD

  3. @Thompson – to są czysto subiektywne typy, ilu ludzi, tyle zdań, pamiętaj. NXE było swoistą rewolucją, bo przyniosła nowości – niech na sam termin „rewolucja” nie przychodzi Ci na myśl niespodziewana premiera PSX360. Wskaż mi również w którym momencie nazwałem Gearsy2 porażką. Nie parafrazuj wypowiedzi, bo otrzymanie zbugowane multi to coś innego niż „buuu Girsy dwa porażka!!!111oneone!!1”. @Dr.Agon – uzasadnienie mojego typu w kwestii biustu napisałem ;). Taka Ivy, która wszystko miała świetne i idealne w SC na DC, w czwórce poraziła mnie swą wielkością płuc ;].

  4. Kierwa, ile razy mam to tłumaczyć – czytanie ze zrozumieniem się kłania, @Kradeni – jeśli lubisz silikonowe cyce, w których można się utopić to proszę, ale swoje uzasadnienie wyraźnie napisałem. !

  5. „Największa porażka: utrata Tekkena i Final Fantasy jako ex’ów na PS3”

    – porażka!? I to mówi gracz? Raczej zwycięstwo dla szerszej gamy świata gier!
    Porażkę poniosło Sony, nie scena gramczarzy.
    Nie zgadzam się z tą opinią.

  6. „jeśli lubisz silikonowe cyce, w których można się utopić to proszę”

    Dzięki ^_^
    Apozzatym. Utrata Tekkena i FFów to nie porażka, bo nikt nie ma ps3. ^ Więc.

  7. Proponowałbym, taka lekka rada tycząca się technicznego aspektu, stosować takie coś jak „wyjustuj”. Wpisy wyglądają znacznie lepiej, ucieszy to oczy estetów, a i raczej nie zepsuje to niczego z wizerunku PG 😉

  8. Gwoli ścisłości – specjalnie nie pisałem „Największa porażka SONY” bo byłem przekonany że każdy wywnioskuje to z kontekstu. dlatego NintendoPassion wiedz że to nie jest w moich oczach porażka jeśli chodzi o utratę ex’ów dla fanboyów PS3. W ostatnim zdaniu wyraźnie napisałem, że to jest nawet plus – sam np. mam obydwa systemy. Pozdrawiam

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s