Civilization IV – niezmierzone pokłady grywalności

civ0

Są na tym świecie gry, w które się gra, aż do momentu premiery kolejnej ich odsłony, gry gdzie jedna potyczka może trwać przez parę długich wieczorów. Taką produkcją bez wątpienia jest Civilization 4 Sida Meiera. To właśnie ten tytuł sprawił, że odkryłem prawdziwe bogactwo grywalności jakie ze sobą niosą strategie turowe. Jeśli macie ochotę również je poznać, zapraszam do lektury.

Przygodę z Civilization 4 zacząłem od podstawki, potem miałem przyjemność obcowania ze Złotą Edycją, w skład której wchodziły dwa późniejsze dodatki: Warlords i Beyond the Sword. Jak to z add-onami bywa sprawiają one, iż produkt pierwotny obrasta w nowe jednostki, scenariusze i ścieżki rozwoju. Jak wcześniej pisałem dzieło Firaxis to strategia turowa, w wolnym tłumaczeniu oznacza to, iż każdy gracz ma do dyspozycji określoną liczbę ruchów w danej turze jakie może wykorzystać na przemieszczenie własnych jednostek po terytorium działań, przypomina to w założeniach i mechanice… szachy.

Civilization 4, tak jak jej poprzedniczki, pozwala od podstaw zbudować wielkie imperium, czy będzie ono militarne, gospodarcze, czy też kulturowe zależy tylko od nas samych. Oczywiście warto szukać złotego środka i uszczknąć z każdej przedstawionej możliwości po trosze. Dla rozwoju naszego państwa już pierwsza decyzja ma ogromne znaczenie, a mianowicie chodzi tu o decyzję co to za państwo. Oczywiście jak to bywa w wszelakich strategiach, każda nacja ma mocne i słabe strony, lepsze lub gorsze jednostki w danym okresie czasu. Wszystko jest jednak w umiejętny sposób zbalansowane, aby każdy gracz, niezależnie od tego jakim państwem rządzi, miał równe szanse na końcowy sukces. Dodatkowo każdy naród ma postać główną, czytaj wodza, dla Francuzów tą postacią jest Napoleon. Twórcy gry wybrali prawdziwe znakomitości, które miały ogromny wpływ dla rozwoju danego narodu w realiach historycznych.

civ1

Zaczynamy od pierwszej osady, produkujemy pracowników i osadnika by szybko założyć następne miasto, a także rozpocząć tworzenie podwalin pod nasze imperium. Wybór miejsca na osadę jest znaczący, mapa osadnictwa jest naszpikowana ikonkami symbolizującymi jakie dobra możemy czerpać z danego miejsca, gdy tam powstanie nasza mini metropolia (złoto, żywność, surowce). Ten prosty mechanizm sprawia, że nie ma potrzeby pilnowania, czy ta czy inna jednostka pracuje przy ciułaniu surowca. W Civilization 4 wystarczy wybrać dobre miejsce na rozwój miasta, a to nawet jest zaznaczone białym kółkiem na obszarze działań. Rzecz jasna nasi workers mogą budować kopalnie, farmy, czy zakładać pastwiska, pod warunkiem, że w danym miejscu znajdują się złoża surowca lub też stada owiec, a także innej menażerii. Tyczy się to nie tylko kwestii gospodarki, lecz również rozwoju naszego wojska, nie mamy co marzyć o konnicy póki póty na obszarze naszego „podwórka” nie znajdzie się hodowla koni, chyba że uda nam się je kupić na drodze handlu wymiennego, a to raczej trudna sztuka. Opisywany zależność sprawia, że gracze niejednokrotnie toczą prawdziwe batalie o niektóre fragmenty mapy, bo tylko będąc w ich posiadaniu wyprodukujemy silne i skuteczne jednostki. Jeśli jest taka możliwość modernizujmy stare jednostki, czytaj wymieniajmy na ich odpowiedniki z bardziej współczesnych epok. W grze Sida Meiera odzwierciedlono starą prawdę, iż nie liczy się ilość a jakość jednostek, w słowie „jakość” zawiera się także poziom doświadczenia naszych wojsk. Co nam przyjdzie z posiadania kilkunastu oddziałów oszczepników, gdy nasz wróg pokona nas dwukrotnie mniejszą liczbą żołnierzy, którzy są lepiej wyszkoleni i zaprawieni w ogniu poprzednich walk, tym bardziej, że tutaj walczą ze sobą pojedyncze oddziały i nie jesteśmy w stanie wykorzystać przewagi liczebnej. Podobnie jest z obronnością naszych osad, dlatego nigdy nie zapominamy o przekształcaniu ich w struktury wyższego rzędu, budujemy także obwarowania, które automatycznie podnoszą bezpieczeństwo i zadowolenie mieszkańców. Pamiętamy też o znaczących drobiazgach, takich jak choćby budowa dróg. Trakty między głównymi ośrodkami imperium poprawiają mobilność naszych jednostek.

civ2

Spektrum możliwości rozwoju naszego państwa jest naprawdę imponujące, od wynalezienia pisma do wystrzelenia w kosmos promu badawczego. Tylko od nas samych zależy jakie wynalazki będziemy próbowali odkryć, czy zainwestujemy w rozwój teologii, czy skupimy starania na wynalezienie prochu. Każda decyzja ma znaczenie i może w sposób oczywisty determinować np. rodzaj jednostek do jakich mamy dostęp. Badania to ważny element naszego budżetu w większości przypadków są bardzo kosztowne, ale coś za coś, im więcej przeznaczonych na nie środków, tym krócej czekamy na tą, czy inną modernizację (mniejsza liczba tur). Źródłem dochodów są oczywiście nasze miasta, ale też i handel. By nawiązać kontakty handlowe wystarczy zbliżyć się naszą jednostką do granic terytorium innego państwa i już możemy zacząć wymianę towarów, których mamy pod dostatkiem, na te bardziej deficytowe, lub po prostu sprzedawać je za brzęczącą monetę. Na ekranie dyplomacji również zawrzemy sojusze z danym państwem, wymienimy odkrycia, wiedzę na temat znanych kontrahentowi rejonów świata, a także wkraczamy na wojenną ścieżkę.

civ4

Ważnym aspektem Civilization 4 jest ekspansja kulturowa na państwa sąsiednie. Gdy poziom życia i rozwoju jest odpowiedni wysoki możemy wysłać naszego kapłana – misjonarza na terytorium ościenne i tak krzewić naszą kulturę. Ciekawy i znaczący dla losów gry element. Ciekawostą są specjalne postacie, które swoim działaniem przez pewien czas zwiększają zasięg oddziaływania naszego „stylu bycia”, a nawet poziom szczęścia wśród pospołu.

O bogactwie opisywanej produkcji świadczy także fakt, że mamy wpływ na ustrój panujący w państwie. Od dyktatury po demokrację. Każdy przynosi jakieś korzyści, wpływa na nastroje społeczne, dlatego przed każdą planowaną zmianą umieszczamy w metropoliach nasze oddziały aby zmniejszyć prawdopodobieństwo rozruchów społecznych, a gdy już wystąpią przyśpieszą ich uspokojenie i to niekoniecznie na drodze dialogu 😉 .

civ3

Po lekturze dotychczasowego materiału możecie stwierdzić, iż Firaxis stworzyło produkt niszowy, skierowany do wąskiej grupy odbiorców, trudny do ogarnięcia dla laika, otóż nic bardziej mylnego. Civilization 4 owszem jest grą rozbudowaną, ale z drugiej strony bardziej przystępną aniżeli Europa Univessalis. Już po zaliczeniu samouczka, świetnie wprowadzającego w podstawowe tajniki gry, jesteśmy w stanie zbudować małe, dobrze rozwinięte państewko, oczywiście pamiętamy o umiejętnym dozowaniu poziomu trudności. Dodatkowo podczas wyboru jednostki, wynalazku, czy też innej modernizacji, możemy przynajmniej na początku sugerować się opisem „Recomendet”, umieszczonym przez programistów.

Pod względem audio-wizualnym gra prezentuje się bardzo ładnie. Trójwymiarowe jednostki są bogate w detale, tekstury wyraziste i kolorowe. Naprawdę graficznie Civilization 4 w segmencie gier strategicznych to pierwsza liga. Nie gorzej jest z oprawą muzyczną, motywy są ciekawe, „czuć” specyficzny w pewnym sensie orientalny klimat. Szczególnie spodobał mi się temat z intra (tak na marginesie podstawka i każdy dodatek mają inne intro i uruchamiamy daną część gry z oddzielnego skrótu na pulpicie) w podstawce, „chwyta” za serce i od razu ma się ochotę do grania. Odgłosy walk, zwierząt są realistyczne, tak jak zresztą w każdej profesjonalnej produkcji powinno być.

civ5

Dzieło Sida Meiera tak po prawdzie przekonało mnie do strategii turowych, bo dotychczas wolałem klasyczne RTS – y. Jednak to właśnie Civilization 4 jest tak bogata w szczegóły, a zarazem przystępna dla każdego fana gier, który akurat chce rozruszać swoje szare komóreczki. Nowa Cywilizacja jest najzwyczajniej w świecie szalenie grywalna i próżno szukać podobnej strategii. Chyba się zgodzicie, iż nie co dzień otrzymujecie szansę zbudowania własnej cywilizacji i to od samych podstaw. Polecam wszystkim!

ocenka

hraboll

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s