Wymagania, dywagacje, pogadanki o niczym part 3

Dyw1

Jest lato, jest parno, gorąco, ogółem ciężko wytrzymać w domu. Paradoksalnie równie ciężko jest wytrzymać na dworze. Ponieważ jednak złapanie choć kilu promieni słońca było ode mnie silniejsze i przeczytałem już wszystko na co miałem ostatnimi czasy ochotę, należało się ruszyć i łyknąć jakąś lżejsza lekturę, najlepiej o grach. Ponieważ wielkiego wyboru w naszym kraju  nie ma, to do PSX Extreme dokoptowałem Neo Plus, po czym… zacząłem tę oto pogadankę, dywagując nad polską prasą.

Przyznaję, że do tego Neo podszedłem z lekkim niesmakiem – przestaje mi pasować to, że ma gorszy papier od PE, ma mniej stron a mimo to autorzy wołają za nie 10 złotych (pismo z Katowic to ósemka), no i ta Iga Wyrwał nachalnie atakująca swym cycem z okładki (po kilku minutach zauważyłem, że gdzieś tam za nią jest samochód). Tak właściwie to taki ruch może wpłynąć… ujemnie na sprzedaż tego numeru. Młodzi chłopcy nie poproszą mamy o zakup gazety z seksbombą na froncie, graczki mogą poczuć się urażone tanim przyciąganiem uwagi „prostych mężczyzn” a starsi gracze (w Polsce to większość) stwierdzą, że już dawno temu wyrośli z podniecania się zdjęciami podrasowanych w photoshopie kobiet. Zresztą sam miałem odpuścić sobie ten numer pokazując, że mówię „nie” takim akcjom, ale co poradzę, że czytać się chce… z drugiej strony nie lubię też odcinania się ludzi, od naszej natury, która do seksu ciągnie nie tylko panów ale i panie i obie strony powinny się nim równie cieszyć, a obu stanowiskom naraz się zbuntować nie można 😉

splin2

Czemu poświęcam tak błahemu tematowi wpis? Bo chciałem sobie coś lekkiego o okładkach napisać, o. Patrząc na PE 144# czuje smak: duży, nieograny materiał promocyjny i świetne, stonowane, kolory. Z taką gazetą mogę się przejść po plaży bez strachu, że smażące się nieopodal dziewczynki z dobrych domów szukające wakacyjnej przygody, dodające sobie wieczorami kilka lat makijażem, nie spojrzą na mnie jak na wyrośniętego gimbusa. Idąc z błyszczącą Igą Wyrwał na pewno spotkam się z odwrotną reakcją. Ale to tylko malutki przykładzik, jakby nie patrzeć to są wciąż pisma o grach, zatem i tak nie wypada ich brać na plażę. Przynajmniej osoby zdesperowane i niepewne siebie nie powinny, sprytne jak ja zawsze mogą powiedzieć, że je przed chwilą znalazły 😉 . W każdym razie, po kilku spojrzeniach okazało się, że Neo i tak ma całkiem sporo przyciągających materiałów, nie otwierając gazety, wiedziałem, że będzie w niej wywiad z Rhianną Pratchett, coś o Rage, nowym NFSie i Splinter Cell: Conviction, czyli wszystko co mnie interesuje. Przy PE wiadomo tylko o kilku felietonach i Splinterze. Teoretycznie jest więc 1:0 dla warszawiaków, choć tylko teoretycznie bo i tak wydałem pieniądze na oba pisma. Choć mimo wszystko, jakbym miał w kieszeni tylko dyszkę, to bez zastanowienia wybrał bym to z zarośniętym dziadem zamiast z napięta blondyną (wiem, jak to brzmi, sam nie wierzę, że to napisałem, ale taka prawda).

wpog 2

Na kompletnie innym biegunie leży CD Action, którego okładkę znam tylko i wyłącznie z sieci. Tu jest staruteńki art ze Street Fightera IV (fajny ale nie lubię gdy okładki magazynów są identyczne jak te z gier – ile można patrzeć na ten sam materiał promocyjny, mniej kreatywnym być już nie można). Jakieś żółte napisy, obok czerwone, na górze to na co większość czeka: spis zawartości na coverze, logo z tym wypiętym Oscarem, wielka reklama „załóż bloga” (lol totalny), ogólnie nawalone tekstem… no wybaczcie nie przemawia to do mnie ani trochę, odrzucając na kilometry.

Reasumując te niesamowite przemyślenia o niczym: mamy bardzo zróżnicowane okładeczki i bardzo mało pism o grach. Właśnie ta druga sprawa mnie najbardziej martwi, biorąc pod uwagę to jak wiele osób gra i jak wiele z nich jest w stanie wydać te parę złotych co miesiąc na czasopismo. Dokładnie w sierpniu zeszłego roku wspominałem o „rewolucji prasowej”. I jak widać po upadku Clicka i engarde miałem rację pisząc, że „Ci którzy wyznaczają nowe standardy, PE i N+, nie mają się czym martwić” i oby tak było do końca. Absolutnie niecelną teorią okazało się za to, to, że w najbliższym czasie możemy doczekać się wielkiego boomu na pisma o grach. Zamiast tego kilka z nich upadło. Choć przyznajmy szczerze: Click robił fatalne wrażenie swym pierwszym konsolowym numerem, engarde też nienajlepsze (ach, to słynne DTP), mimo iż później było dużo lepiej, i upatrywałbym ich upadku raczej w zbyt wysokiej cenie powiązanej ze słabym wyczuciem sytuacji na rynku (kryzys, ach kryzys) niż w pisaniu słabych materiałów.

Obecnie pozostaje nam czekać, aż kryzys odpuści nieco reklamodawcom i za jakiś czas ktoś znów spróbuje sił w tworzeniu swego magazynu. To naprawdę przyjemnie, relaksujące i bardzo przystępne dobro, pozwalające w miłych okolicznościach poszerzać wiedze o swym hobby. Jakby nie patrzeć czytanie ciekawego i dobrze wyglądającego magazynu, gdzieś na łące, w wygodnym fotelu czy na plażowym ręczniku dostarcza naprawdę masę przyjemności. I właśnie to zamierzam teraz zrobić, po analizie coverów PE i Neo wygodnie się ułożę i sprawdzę co takiego w sobie chowają. Bye!

cascad

9 uwag do wpisu “Wymagania, dywagacje, pogadanki o niczym part 3

  1. Hehe, a wydawać by się mogło, że okładki nie są tak ważne, jak to, co w środku. 🙂 Tekst fajny – dzięki za to porównanie (zwłaszcza, że sam poza CDA nie kupuję regularnie innych pism o grach).

  2. Właśnie ja wolałbym po plaży przejść się z Igą na okładce niż z Samem – dziewoje na widok zarośniętego Sama na pewno nie byłyby zbyt przychylne („łeee, jakieś dla dzieci i w ogóle”).

  3. Z tym „załóż bloga” w CDA to jest szersza akcja – chyba dwie (albo nawet cztery, już nie pamiętam) tekstu będącego instrukcją jak założyć sobie bloga na ich stronie. Chcą najwyraźniej wzmocnić internetową nogę, jak najszybciej. Ogólnie w całym piśmie co chwila są podawane adresy podstron na cdaaction.pl z zachętą „podyskutuj z autorem” etc.

  4. Ojej kiedy ja ostatni raz czytałem Neo? o_O Obecnie nie ma sensu kupować prasy dla graczy bo wszystko jest w necie. To tak jak z szukaniem filmów na dc lub torrentach – patrzysz tytuł, wpisujesz w google, wchodzisz na filmweb, lukasz aktorów i czytasz opis, na koniec oglądając galerię -> już wiesz czy ssać, czy nie.. Jakoś nie wyobrażam sobie kupowania „Filmu” czy czegoś innego aby te informacje znaleźć 😉 To samo jest teraz z grami 🙂

  5. Temat może nie najświeższy ale skomentuję, a co!?

    Będąc na wakacjach, spędzając przyjemnie czas na plaży umilałem go sobie jeszcze bardziej czytając neo+ (byłem już po lekturze PSXExtreme). Abstrahując już od samych okładek, treści obu pism są tak różne w sensie ich poziomu mentalno – literackiego, że to aż boli.
    Głównie chodzi mi o wszystkie teksty niebezpośrednio związane z konkretną grą lecz o felietony, czy inną publicystykę. Tak jak PSE czyta się całkiem dobrze i teksty są na pewnym co najmniej IMO dobrym poziomie, o tyle NEO+ odrzuca treścią. Już nie wspomnę o namolnie powtarzającym się, dziwnym i zupełnie miejscami nie pasującym do kontekstu słowie „fachowo” – (nota bene mam wrażenie ze tym przymiotnikiem redaktorzy NEO+ są wstanie określić absolutnie każdy stan rzeczy) – to co mnie zdegustowało to koszmarny poziom tekstów w ich warstwie merytorycznej. Wrześniowy NEO+ i tekst pt. „piramida grania” to absolutna bzdura i próbowanie na siłę (co czytając daje się odczuć) wpasować „growe” realia w pewien filozoficzny kanon, który jest pewną stałą, a nie miarą która może być przykładana do każdej sfery życia i przez jej pryzmat interpretowana.

    Poza tym jeśli chodzi o pisanie stricte o grach, to jestem zdania, że pismo trzyma poziom. Wszak w tym się specjalizuje.

  6. piter, no nie dramatyzuj – prasa zawsze będzie przyjemniejsza w odbiorze od portali. I akurat „Film” kupuje i właśnie stamtąd wiem co oglądać (plus dodają często trudno dostępne rzeczy na dvd) – jakikolwiek filmweb jest takim wyznacznikiem dla dobrych filmów jak cdaction dla dobrych gier.

Skomentuj

