Prince of Persia (prawie) rok później

poparte4.jpg

Patrząc przez pryzmat tego co ukazało się do tej pory na obecnej generacji konsol mogę dość szybko wymienić 10 tytułów, które zrobiły na mnie naprawdę konkretne wrażenie (niestety z 20toma byłby wielki problem ale nie czas teraz na takie dywagacje) i tylko jeden, który mnie poruszył. Świetny, piękny, cudowny, malowniczy: Prince of Persia. Czy dziś, niemal rok po premierze stracił coś ze swej wartości?

Nawet pomimo mego zamiłowania do kontrowersji i prowokacji, nie mogę (i nie chcę) napisać inaczej niż: Nie. Po ukończeniu historii rabusia grobów i księżniczki nie pojawiło się jeszcze nic równie poruszającego (w okresie ostatnich 4 lat). Rozbiję zatem PoPa na trzy podstawowe dla gier elementy, i pokażę jak dobrze zniosły próbę czasu:

ss_preview_p03.jpg

Oprawa

Tu można było mieć najwięcej obaw, a tak naprawdę olśniewa równie mocno jak kiedyś. W tym tkwi właśnie moc tytułów uciekających od realizmu. Prince of Persia a.d. 2008 to ruchomy pejzarz. Otwarty, wielki świat z widokiem sięgającym po horyzont wzbudza zachwyt. Animacja dwóch bez przerwy wspierających się postaci również. Programiści zmienili linijki kodu w tajemniczą krainę, będącą pastelowym dziełem sztuki, które pewnie każdy gracz z chęcią sobie przypomina. Błękit nieba, niesamowity księżyc, żywa zieleń, stanie na skarpie z uczuciem przebywania niemal na szczycie świata… tak, naprawdę to przeżywałem 😉 tym bardziej, że sterujemy osobami w które tchnięto życie, którym od początku życzymy jak najlepiej. Technicznie i artystycznie jest wybitnie, pięknie, unikalnie .

pop2.jpg

Gameplay

Oczywiście osób marudzących, że „ten PoP jest za łatwyyy nie da się zginąąąąąć” nie ubyło przez ostatnie miesiący i wciąż nie warto ich słuchać 😉 cofanie do checkpointów przy pomocy ręki Eliki to megaświetny patent. To obecnie jedyny tytuł z tak zapierającymi dech w piersiach akrobacjami wspomaganymi odrobiną magii. W platformowy silnik wpleciono efekciarskie i miodne walki z ciekawym systemem. Nie ma tu chwil przestojów, nie można się zagubić, zawsze wiadomo co robić i patrzy się na to z taką przyjemnością, że ciężko oderwać się od pada. Wertykalna budowa poziomów wzmaga te wrażenia napawając oczy fantastycznymi widokami. Towarzysząca nam księżniczka jest jedyną niegrywalną postacią w grach, której nie mamy ochoty po kilku minutach zamordować za spowalnianie naszych ruchów. Jej współpraca ze Złodziejem to wzór.

prince-of-persia-20081126005253698_640w

Uczucia

Najważniejszy aspekt, dzięki któremu tak dobrze pamiętam PoPa. To dzięki nim zagrałem w niego po raz kolejny i natchnęło mnie na ten krótki tekścik. Gra posiada co prawda prostą fabułę wrzucającą nas w kolejny konflikt dobra ze złem, jednak budowa relacji na gruncie damsko-męskim urzeka. Nie ma tu co prawda super wyreżyserowanych scen i dialogów wewnętrznych, ale krok po kroczku widzimy zmianę podejścia Eliki do gościa w turbanie i vice versa. Zresztą nawet jeśli odejmiemy przerywniki od całej gry to dalej mamy tu do czynienia z czymś niezwykłym, we wspólnych akrobacjach nasza dwójka ciągle się dotyka, pomaga sobie, chwyta za ręce, podciąga – zatem nawet bez słuchania rozmów mamy wrażenie ich bliskości. Coś czego brakuje w większości gier (i wypada to zupełnie inaczej niż w Ico, tam był strach i troska, tu jest miłość). Tak intensywne przeżycia dodatkowo podbija niesamowita końcówka, która każdemu wkręconemu da masę radości.

Podtrzymuję swa poprzednią ocenę (9) a nawet jestem w stanie ją podwyższyć, za to, że wciąż chce mi się wracać do tej pięknej historii. Zresztą nawet jeśli scenariusz was nie ruszy to macie do czynienia z ciekawym kawałkiem gameplayu, budującemu klimat animowanej baśni. O wsparciu cudownej muzyki nie muszę wspominać.

Nie graliście – zagrajcie, graliście – zagrajcie jeszcze raz, można się zmaniaczyć na punkcie tego tytułu.

cascad

Reklamy

3 uwagi do wpisu “Prince of Persia (prawie) rok później

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s